Rijaset Islamske zajednice u Bosni i Hercegovini

Članci

Islam i ljepota u islamu, umjetnost i estetika, 1. dio

Islam i ljepota u islamu, umjetnost i estetika, 1. dio

 

Hvala Allahu, Gospodaru svjetova, na nimetima i blagodatma kojima nas daruje. Salavat i selam na Allahova Poslanika, njegovu časnu porodicu, plemenite ashabe i sve sljedbenike do Sudnjeg dana.

All lov och pris tillkommer Allah. Må Hans frid och välsignelser vara över Guds sändebud, Muhammed, och alla i hans familj.

 

Poštovani džema'ate, draga braćo i sestre,

U današnjoj hutbi, kao rijetko kad, govorimo o izrazu lijepog u islamu, odnosno o ljepoti islama (i ljepoti u islamu) u svijetlu Kur'ana i Sunneta.

 

Vi se pitate, šta je to što je specifično u islamskoj umjetnosti po čemu se ona razlikuje od ostalih umjetnosti i na kojoj filozofiji ona počiva?

Šta je umjetnost? Umjetnost je osjećaj čovjeka za ljepotom i pokušaj njegovog prezentiranja drugima. Neki kažu da je umjetnost proizvodnja lijepih stvari. Dakle, radi se o osjećaju čovjeka za ljepotom i predstavljanje tog osjećaja na razne načine koji dočaravaju tu ljepotu. Upravo ovaj osjećaj je Allah, dž.š., podario čovjeku zbog kojeg se on divi ljepotama koje ga okružuju u njegovoj okolini, Zemlji, cijelom svemiru.

Za sam naziv ljepote, upravo, u tekstu Kur'ana i sunneta nalazimo tri termina, el-dzemal, el-husn i el-bahjat. Prvi termin oznacava čulnu, esteticku ljepotu, a drugi izraz upotrebljava se i za čulnu ljepotu i za nešto lijepo u vanestetičkom smislu, u značenju dobrote uopce. Treći termin upotrebljen je kao ocjena ljepote džennetskih perivoja u znaćenju posebne vrijednosti. (Alija Bejtic, Izraz lijepog u zivorima islama, oktobar, 1973, XVII broj 10)

 

Opći stav prema ljepoti

Islam naučava da su sve sfere neba, i zemlje i sve sto je na nebesima i zemlji nastalo Allahovom voljom, kao Njegovom stvaranju. Taj stav istaknut je u Kur'anu na više mjesta. Ideja lijepog, koju Vovjek doživljava i u kojoj uživa, kao sastavni dio svega onoga što je na nebesima i na zemlji i što je  On, Allah dao, dakle, prisutna je u nama i oko nas.

Po učenju Islama, samo i jedino Allah je izvor i davalac ljepote u svjetovima a i sam je oličenje ljepote u njenom estetičkom smislu. Allah je, ne samo naklonjen ljepoti, nego i izričito voli ljepotu. U tom smislu poznata je izreka Muhameda a.s., koju nalazimo u Muslimovoj zbirci hadisa, a glasi: „Innellahe dzemilun ve juhibbul dzemale." - Allah je lijep i On voli ljepotu." Ovo je suština ove teme! Shodno ovom načelu, i shodno navodima u temeljnim izvorima islama, ljepota je Allahovo svojstvo.

Alija Bejtic, u svom jednom radu, oktobra 1973 godine, na temu: Izraz lijepog u izvorima islama kaze: "Raspoloživi izvori pokazuju da Islam istice ove vrste ljepote: Božansku, kozmičku, ljepotu prirode, ljepotu čovjeka i ljepotu anorganskih predmeta, kao i ljudskih tvorevina. A to znaći, da je po učenju Islama kao osnovna ili barem jedna od ideja umjetnosti okrenuta Bogu, kosmosu, živoj i materijalnoj prirodi, čovjeku, te i samim proizvodima, djelima tog istog čovjeka."  Mi čemo ovdje, ukratko progovoriti o istaknutim vrstama ljepote:

  • - Ljepota kosmosa: izražena je u onim djelovima Kur'ana u kojima se govori o suncu, mjesecu, zvijezdama, nebu i sedam nebesa. To imamo u ajetima: إِنَّا زَيَّنَّا السَّمَاء الدُّنْيَا بِزِينَةٍ الْكَوَاكِبِ Mi smo nebo najbliže vama sjajnim zvijezdama okitili." (Es-Saffat, 6) وَزَيَّنَّا السَّمَاء الدُّنْيَا بِمَصَابِيحَ وَحِفْظًا ذَلِكَ تَقْدِيرُ الْعَزِيزِ الْعَلِيمِ „...A nebo (zemlji) najbliže sjajnim zvijezdama smo ukrasili i nad njim Mi bdijemo. To je odredba Silnoga i Sveznajućega." (Fussilet, 12) أَفَلَمْ يَنظُرُوا إِلَى السَّمَاء فَوْقَهُمْ كَيْفَ بَنَيْنَاهَا وَزَيَّنَّاهَا وَمَا لَهَا مِن فُرُوجٍ A zašto ne pogledaju nebo iznad sebe? - kako smo ga sazdali i ukrasili i kako u njemu nema nereda!" (Kaf, 6)
  • - Ljepota prirorode, odnosno ljepota pejzaža, takodje je izražena u Kur'anu na više mjesta, dakako, najdublji prikazi ljepote prirode i u kur'anu i u hadisu nalaze se u opisima dženneta. Čitajuci Kur'an primijetit ćete da veliki broj ajeta govori o ovim ljepotama i usmjerava pažnju čitatelja prema ovim primjerima ljepote kojima je ukrašena cijela Zemlja i kompletan svemir. Allah, dž.š., kaže: وَالْأَرْضَ مَدَدْنَاهَا وَأَلْقَيْنَا فِيهَا رَوَاسِيَ وَأَنبَتْنَا فِيهَا مِن كُلِّ زَوْجٍ بَهِيجٍ „...A Zemlju smo rasprostrli i po njoj nepomična brda pobacali i dali da iz nje niče raznovrsno prekrasno bilje." (Kaf, 7) Nebo i Zemlja su ukrašeni Allahovim ukrasima, a On u Kur'anu kaže: Onaj koji je nebesa i Zemlju stvorio i koji vam spušta s neba kišu pomoću koje Mi dajemo da ozelene bašče prekrasne,..." (En-Neml, 60) Također, na mnogo mjesta Allah, dž.š., odmah uz ukrase spominje i korist koju ljudi imaju, a koja je dar Uzvišenog Allaha. On kaže: „I stoku On za vas stvara; njome se od hladnoće štitite, a i drugih koristi imate, njome se najviše i hranite; ona vam je ukras kad je sa ispaše vraćate i kad je na pašu izgonite." (En-Nahl, 5-6) O moru On kaže: وَهُوَ الَّذِي سَخَّرَ الْبَحْرَ لِتَأْكُلُواْ مِنْهُ لَحْمًا طَرِيًّا وَتَسْتَخْرِجُواْ مِنْهُ حِلْيَةً تَلْبَسُونَهَا „On čini da se morem koristite, da iz njega svježe meso jedete i da vadite nakit kojim se kitite..." (En-Nahl, 14) Dakle, ukrasi i ljepota u Kur'anu su spomenuti na mnogo mjesta i Allah, dž.š., nam pažnju okreće prema njima. Ovo sve ispunjuje čovjeka ljepotom i inspiracijom za iskazivanje svog osjećaja.
  • - Ljepota covjeka je gotovo zasebna tema kojoj je posvećena pažnja u Kur'anu. Ljepota se tu ne samo da priznaje i istiće, nego se toj kategoriji vrijednosti u skali estetičke gradacije daje mjesto doslovno u superlativu. U Kur'anu čitamo, npr., na dva mjesta o ljepoti čovjeka: وَصَوَّرَكُمْ فَأَحْسَنَ صُوَرَكُمْ „...On vam obličje daje i likove vaše čini lijepim..." (El-Mu'min, 64) Isto u: „...On vam obličje daje, i likove vaše čini lijepim..." (Et-Tegabun, 3) Zatim, u suri El-Infitar, 6-8.: فِي أَيِّ صُورَةٍ مَّا شَاء رَكَّبَكَ الَّذِي خَلَقَكَ فَسَوَّاكَ فَعَدَلَكَ - -يَا أَيُّهَا الْإِنسَانُ مَا غَرَّكَ بِرَبِّكَ الْكَرِيمِ - „O čovječe, zašto da te obmanjuje to što je Gospodar tvoj plemenit, koji te je stvorio - pa učinio da si skladan i da si uspravan - i kakav je htio lik ti dao? (El-Infitar, 6-8) Također, Allah, dž.š., nas upućuje na ljepotu čovjeka kojeg je On stvorio, i kaže: لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ „Mi čovjeka stvaramo u skladu najljepšem." (Et-Tin, 4.) Znači, vjernik koji čita Kur'an i razmišlja o njegovim porukama je svjestan da je okružen ljepotom čije primjere je moguće pronaći u svakom stvorenju, u samom sebi. To je Allahova moć koju čovjek može da vidi u kosmosu, prirodi, samom sebi.
  • - Ljepota ljudskih tvorevina - U islamu saznajemo da ljepotu može predstavljati i ono što je sam čovjek, nadahnud Božijom ljepotom, stvorio svojim radom i izmislio umom.

Dr.Nusret Isanovic u svojoj knjizi: „Razumjevanje islamske umjetnosti" kaže: „Islamska umjetnost je znakom Božije ljepote, a to uvjek u islamu znaci i Njegove Uzvisenosti i Dobrote; ona je svjedočanstvo Božanske prisutnosti nezasjenjene ljudskim subjektivitetom i njegovom individualnom inspiracijom. Njena djela u nama stoga nipošto ne zele pokrenuti divljenje samome djelu, njegovom autoru cija je predpostavljena velikodušnost  omogucila njegovo nastajanje, nego potaknuti nas na sječanje i divljenje Bogu; jedinom Vlasniku i Darovatelju ljepote, „koji je ucinio lijepom svaku stvar koju je stvorio" (Es-Sedžda, 7) i koji nas iz svog preobilja svakim dobrom opskrbljuje. (nav.dj., str.41)

 

U odgovoru na gore postavljeno pitanje, šta je to što je specifično u islamskoj umjetnosti po čemu se ona razlikuje od ostalih umjetnosti, kaže Dr.Jusuf Kardavi: "Filozofija islamske umjetnosti se zasniva na osjećaju ljepote koju je Allah, dž.š., ukomponovao u sve što je stvorio, Zemlju, nebesa, čovjeka kao i izražavanje o toj ljepoti na lijep način. (...) Islam ne zabranjuje nijedan način umjetničkog izražavanja koji je lijep, a to znači da nije protiv osnovnih islamskih načela..."

 

Na kraju, umjesto zaključka:

Islam na umjetnost, na ljepotu posebno, gleda i poklanja joj posebnu pažnju zbog toga što je ona neophodna čovjeku i njegov je sastavni dio. Islam zauzima stav prema čovjeku kao biću koje se sastoji iz više komponenti i ne zapostavlja nijednu od njih, naprotiv svaku s posebnom pažnjom njeguje i razvija kako bi insan bio kompletna jedinka i čvrsta ličnost. Insistirajući na ibadetu, islam kod čovjeka hrani duhovnu komponentu, izučavanjem nauke razvija razum, sportom i drugim tjelesnim aktivnostima razvija tijelo, a upućujuću na umjetnost i ljepotu, razvija lijepe osjećaje kod čovjeka.

Ärade och kära bröder, dagens khutba, har handlat om islamsk konst, estetik och skönhet. Vi har kunnat konstatera att huvud källa för nämnda saker är just Allah som för Honom sa en gång Muhamed a.s., „Allah är vackert och han tycker om fina, goda, sköna saker." Uppsyn skönhet runt omkring oss och vackert utseende finner vi hos Allah. Han har skappat alt så vackert; i kosmos, universum, naturen, oss människor osv. Det är Gud som har gett er jorden som boplats och [rest] himlen som ett valv [över er] och som format er [och gett er] den bästa skapnad...[40:64]

Molimo Allaha da nam pomogne da nas zivot na ovome svijetu protekne u znaku opceg dobra, dobrocinstva, ljepote, harmonije, sloge i razumjevanja. Amin!

Mesdzid IZ Norrköping, 29.01.2010 g./ 14. Safer 1431 h.g./Hatib: h Zekerijah-ef. Čajlaković

Stavovi autora tekstova objavljenih na web portalu www.rijaset.ba ili sadržaji preuzeti iz drugih medija nisu nužno i zvanični stavovi Rijaseta IZ u BiH