Rijaset Islamske zajednice u Bosni i Hercegovini

Članci

Raspodjela ostavštine

Pitanje:

Esselamu alejkum!
S obzirom na to da je nasljedno pravo u šerijatu kompleksna tema, odlučila sam svoj slučaj objasniti Vama u nadi da ćete mi pojasniti šta trebam uraditi. Naime, situacija je sljedeća. Moji roditelji su kupili kuću na način da u kupoprodajnom ugovoru stoji da su oboje kupci u jednakim iznosima. Međutim, kako u Sudu nije nikada to uknjiženo na njihova imena, sada ne postoji papir koji bi sud mogao uzeti kao validan u ostavinskom postupku. Moj babo ima kčer iz prvog braka a majka ima sina, takođe iz prvog braka. Nakon smrti moga oca, predmet ostavinske rasprave na sudu je bio novčani iznos (ušteđevina roditelja) koji je sud podijelio na tri jednaka dijela i to majki 1/3, sestri 1/3 i meni 1/3 a bratu (od majke sinu) nije ništa dato. Kako pomenuta kuća nije imala validne papire, Sud nije htio dijeliti kuću te je ostala nepodijeljena i predmet svađa. Poslije toga je moja majka prodala (devastiranu kuću jer je bila tokomr rata granatirana) za 12 000 KM bez da je pitala moju sestru ili brata ili mene. Sada se moja sestra žali što nema udjela u toj kući. S obzirom da sam tek nedavno saznala da muslimani trebaju dijeliti imovinu u skladu sa šerijatom, interesuje me kako sada postupiti? Čitala sam i na Vašoj stranici i na portalu Islambosna.ba i drugim stranicama ali ovaj slučaj je specifičan te mi treba posebno objašnjenje jer neću da se hranim tuđim imetkom. Jedini problem kod provođenja šerijatske podjele imovine je to što se u porodici jedina ja "zalažem" za ovakvu podjelu, a majka, sestra i brat, da tako kažem, nisu baš za to tj. to im je velika nepoznanica. Mada ko zna, možda Allah da pa se slože sa šerijatskom podjelom inšaAllah. Međutim, moje je da im objasnim u ime Allaha i da dug sa sebe skinem (ako ga ima i ako sam pogriješila). Molim Allaha da riješim što prije ovu situaciju jer su se odnosi u mojoj porodici pogoršali do te mjere da jedni druge vrijeđaju, psuju i ogovaraju. Nije samo moja porodica u ovakvoj situaciji nego i mnoge druge gdje otac ostavi jednom od djece sve a ostalima ništa ili gdje se sinu i kčerki daje jednak dio a poslije se od sina očekuje da izdržava roditelje itd.

Nadam se da razumijete u kakvoj sam sada situaciji jer se od mene nekako ponajviše očekuje da budem na nečijoj strani, ali ne mogu biti jer ne znam propise vezane za podjelu imetka u konkretnom slučaju. Jer da su oni meni pravi brat i sestra, brat bio dobio koliko dvije sestre a i majka jedan dio. Tek kad dobijem Vaš odgovor tj. odgovor nekog šejha ili profesora koji se razumije u ovu kompleksnu oblast, moći ću koliko-toliko uticati na rješenje situacije i popraviti rodbinske odnose inšaAllah.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Nema dileme da je i spomenuta kuća trebala biti predmet ostavinskog postupka, jer je i ona dio zaostavštine umrle osobe. Budući da pola kuće, prema kupovnom ugovoru pripada supruzi (vašoj majci), predmet nasljeđivanja je samo jedna polovina kuće koja je pripadala rahmetliji (vašem ocu). Prema šerijatskom nasljednom pravu vama dvjema sestrama, kčerkama umrloga, pripada dvije trećine njegovog dijela kuće, a supruzi jedna osmina. Ne spominjete da li je umrli imao brata ili više njih, jer bi preostali dio on(i) naslijedio kao najbliži muški srodnik. Majka (njegova supruga) nije imala pravo sama raspolagati tom polovinom kuće budući da, iako je većinski vlasnik, nije jedini vlasnik tog dijela kuće. Njen sin iz prvog braka (vaš polubrat po majci) nema pravo na nasljeđivanje tog dijela kuće, jer s njim nije u rodbinskoj vezi, a u konkretnoj situaciji, preko majke bi to realno mogao ostvariti. U svakom slučaju, savjetujemo vam da se dogovorite i nagodite oko nasljedstva, a ne da ono bude uzrok vaših svađa i razmirica, jer su odnosi među rodbinom važniji od imovine i materijalne koristi. Također, beskorisno je insistirati na šerijatskoj podjeli nasljedstva ukoliko svi nasljednici nisu zainteresirani za to. Ukoliko neki od nasljednika ne izvršavaju neke važnije propise, poput namaza i ostalih islamskih šartova, kako očekivati ili tražiti od njih da poštuju islamske propise o nasljeđivanju?! Islamsko nasljedno pravo je dio ukupnog islamskog sistema i učenja i samo u okviru tog šireg sistema ima svoj puni smisao i razložnost.

Stavovi autora tekstova objavljenih na web portalu www.rijaset.ba ili sadržaji preuzeti iz drugih medija nisu nužno i zvanični stavovi Rijaseta IZ u BiH